Debiutuje nowe Porsche 911 (992.2) - GTS z pierwszą w historii hybrydą

Nie Turbo, a Carrera GTS 992.2 została pierwszą w historii 911 ze zelektryfikowanym napędem.
Silniki spalania wewnętrznego umierają. Te, które mamy okazję dziś użytkować, będą ostatnimi zanim ich rolę przejmą baterie i motory elektryczne. Na nich wkrótce spocznie wyzwanie rozbudzania naszych zmysłów, wzniecania dreszczyka emocji i zaspokajania nieprzemijającej potrzeby szybkiej jazdy. Wygląda jednak na to, że nikt o tym nie powiedział Ferrari, Lamborghini i Porsche, bo w ostatnich paru miesiącach wszystkie te firmy albo znacząco zaktualizowały swoje tradycyjne jednostki napędowe (Ferrari) albo zapowiedziały całkowicie nowe, jak Lamborghini w momencie ujawnienia napędu następcy Huracána. Teraz Porsche pokazuje swoje całkowicie nowe podejście do spalinowego sześciocylindrowego boksera przeznaczonego dla poliftowego 911 generacji 992.
Większa pojemność skokowa, turbina zasilana energią elektryczną, a także większa moc i lepsze osiągi bez straty wydajności - oto nowy system T-Hybrid, który stanie się podwaliną pod napędy wszystkich przyszłych Porsche 911, od Carrery do Turbo.
Pierwsza w historii hybryda w Porsche 911 to model 992.2 w wersji Carrera GTS.
Porsche był otwarte na jakąś formę elektryfikacji 911 już w momencie konstruowania generacji 992. Dowiedzieliśmy się o tym w 2018 roku podczas jazd prototypem tego modelu z doktorem Frankiem Walisserem. Między innymi dlatego obecne 911 jest tak “obszerne” - nadwozie od początku zakładało rezerwę na umieszczenie baterii mającej gromadzić dodatkową energię wspomagającą silnik spalinowy, a w razie potrzeby zapewniającą kilka kilometrów jazdy na czystym prądzie.
Jednak to co teraz widzimy nie jest hybrydowym 911 jakie sobie wyobrażaliśmy, głównie dlatego, że malutka bateria 1.9 kWh umieszczona z przodu, w miejscu tradycyjnego akumulatora, nigdy nie będzie samodzielnie napędzać kół. Rolą modułu hybrydowego jest tu poprawa osiągów bez uszczerbku dla wydajności i emisji. Jest to możliwe poprzez dodanie do napędu 54-konnego silnika elektrycznego (jego moc wzrasta do 64 KM w trybie overboost) dodającego 150 Nm do całkiem niezłych liczb osiąganych przez nowego 3.6-litrowego boksera.
W efekcie sam silnik spalinowy ma 485 KM, a cały napęd osiąga moc systemową 541 KM przy momencie obrotowym 570 Nm, który w szczytowym momencie wzrasta do 610 Nm.
Priorytetem konstruktorów Porsche było zwiększenie mocy i osiągów 911 bez pogarszania wydajności i emisji.
Nowe pojedyncze turbo waży tyle co stary układ z dwoma turbinami (27 kg - tyle samo co cała bateria hybrydy), a całe auto jest o 50 kg cięższe (1595 kg) niż model, który zastępuje. 10 kg zaoszczędzono oferując tylną kanapę jako bezpłatną opcję dla modeli GTS. Samochód będzie oferowany tylko ze skrzynią PDK - e-motor wciśnięto między silnik, a skrzynię, więc zastosowanie innej przekładni nie jest możliwe. Co ciekawe, tylko 2% wszystkich modeli Carrera 992 wychodziło z fabryki wyposażone w pedał sprzęgła, a połowę z nich zamówili Amerykanie. Siedmiostopniowa skrzynia ręczna wkrótce powróci jako opcja dla słabszych wariantów Carrery z jednostką 3.0, najprawdopodobniej w momencie debiutu wersji T. W tym momencie nie ma ze strony Porsche potwierdzenia, że Carrera S kiedykolwiek wróci do gamy.
Nowa Carrera 2 GTS T-Hybrid kosztuje co najmniej 854 000 zł, czyli 78 000 zł więcej niż analogiczny model sprzed modernizacji. Uzasadnieniem tej podwyżki, oprócz całkowicie nowego mocniejszego silnika i napędu, jest bogatsze wyposażenie standardowe (np. skrętna tylna oś bez dopłat). Z zewnątrz lifting jest najmniejszy z możliwych (nowe zderzaki i lampy), za to w kabinie zmienił się układ przycisków.