Nowy Dodge Hornet

Dodge właśnie pokazał swojego nowego kompaktowego SUV-a, a ty nie możesz się oprzeć wrażeniu, że już go gdzieś widziałeś. Ano widziałeś – czytając o Alfie Romeo Tonale. Jak to się stało?
- Najnowszy Dodge Hornet nie przez przypadek wygląda bardzo podobnie do - - Alfy Romeo Tonale
- To będzie pierwszy Dodge w historii produkowany we Włoszech
- Najmocniejsza wersja przyspieszy o 0 do 60 mil/h (ok. 0-97 km/h) w 6,1 s
Dodge na bazie Alfy Romeo
To bardzo proste: Alfa Romeo i Dodge mają tego samego właściciela, czyli koncern Stellantis. Ich związki sięgają jeszcze 2009 r., ale dopiero teraz, po 13 latach mamy pierwszego Dodge'a bazującego na Alfie Romeo.
To zupełnie logiczna sytuacja i robią tak prawie wszystkie koncerny motoryzacyjne. Dodge specjalizuje się bowiem w znacznie większych samochodach i jako taki nie ma architektury odpowiedniej dla kompaktowego SUV-a. Taką platformą dysponuje za to Alfa Romeo. A skoro i Alfa Romeo, i Dodge oferują modele o sportowym charakterze, to dlaczego Włosi nie mają się podzielić z Amerykanami? Tak jest w końcu prościej, taniej i szybciej.
Co ma Dodge z Alfy Romeo?
Największe podobieństwo widać z boku. Tutaj Dodge Hornet i Alfa Romeo Tonale różnią się w zasadzie tylko obręczami kół. Długość obu samochodów i rozstaw osi są identyczne: 452,8 cm oraz 263,6 cm. Nie ma choćby milimetra różnicy.
Dodge Hornet i Alfa Romeo Tonale mają za to inne grille, przetłoczenia pokrywy silnika, zderzaki i wloty powietrza. Na pozór kształt kloszy reflektorów jest identyczny, ale chyba się nieco różni, przynajmniej tyle wynika z pierwszych oficjalnych zdjęć Horneta.
Za to tylne lampy wydają się identyczne, choć każde z aut ma swój własny układ LED-ów. Takie same są też chyba tylne zderzaki włoskiego i amerykańskiego samochodu.
Pierwszy Dodge z Włoch
Oba auta łączy też ta sama fabryka. Dodge Hornet będzie produkowany tam, gdzie Alfa Romeo Tonale, czyli w Pomigliano d'Arco we Włoszech.
Dodge Hornet raczej nie trafi na polski rynek, za to w USA wkrótce będzie można kupić i Alfę Romeo Tonale, i Dodge'a Horneta.
W gamie Dodge'a Horneta znajdą się dwie wersje silnikowe:
-
2.0 turbo: 268 KM; 400 Nm; 0-60 mil/h (ok. 0-97 km/h): 6,5 s
-
z napędem hybrydowym: 288 KM; 519 Nm; 0-60 mil/h: 6,1 s
Wersja hybrydowa otrzyma silnik elektryczny i turbodoładowaną jednostkę spalinową 1.3. Na 15 s moc będzie można zwiększyć o 25 KM, a na samym napędzie elektrycznym przejechać ok. 50 km. Samochód wyposażono w akumulator trakcyjny 15,5 kWh, a przednie 4-tłoczkowe zaciski tarcz hamulcowych dostarcza Brembo.
Tablica rozdzielcza Dodge'a Horneta wygląda praktycznie tak samo, jak Alfy Romeo Tonale. Największą różnicą jest kształt skrajnych kratek wentylacyjnych.
Ekran zestawu wskaźników Dodge'a Horneta ma 12,3 cala przekątnej, a centralny wyświetlacz jest 10,25-calowy. Samochód standardowo potrafi się bezprzewodowo komunikować z urządzeniami działającymi w systemach Android i iOS. Za dopłatą standardowy sprzęt audio ustąpi miejsca systemowi Harmana Kardona ze wzmacniaczem o mocy 465 W i z 14 głośnikami.